Ga naar saraverhelst.be

Mediteren, ook jij kan het leren!

 

Mediteren, je kan wel zeggen dat het IN is! 

En ook ik ben jouw enthousiaste supporter om deze trend toch maar eens uit te proberen :D! 

Mediteren heeft mijn gezondheid al zo positief beïnvloed dat ik niet meer zonder zou kunnen. Ik wens de kracht van meditatie iedereen toe! 

Nu het nieuwe jaar van start is gegaan lijkt het een mooi voornemen om te starten met mediteren! Maar toch blijkt het één van die moeilijkere voornemens te zijn om vol te houden. 

 

Veelvoorkomende struikelblok:

“Er is geen tijd”

“Tijd, tijd, tijd, dat hebben we niet, al zeker niet voor het huidige moment!” 

 

Toch weet je dat het je deugd doet om tijd te nemen voor jezelf, maar het komt er gewoon niet van, de 100 andere to do’s krijgen altijd voorrang en je wordt afgeleid door sociale media, sociale verplichtingen, TV, etc…   

Terwijl verlang je om je opgeladen te voelen en om niet meer overprikkeld door je leven te hoeven racen. Je wilt je verbonden voelen, vol vertrouwen voor jezelf kunnen zorgen en liefde geven aan de mensen rondom jou. 

Wanneer je de meditatie vindt die bij jou past, zal je voelen dat je tijd voor jezelf zal willen nemen zonder er nog voor te moeten vechten of van weg te lopen. Het wordt een deel van jou en je zal gewoon verlangen naar dat zalige gevoel waarbij je je meer volledig en verbonden voelt.

 

“Meditatie is een verzameling technieken die ieder van ons kan aanleren. De technieken trainen de hersenen. Het helpt je om bewuster om te gaan met gedachten, emoties, perceptie en je omgeving. Het is een persoonlijk parcours dat jezelf kan invullen om je bewustzijn aan te scherpen.” volgens topneuroloog Steven Laureys. Hij bracht Het no-nonsense meditatieboek uit in 2019.  

 

 

Maak geen opgave meer van mediteren en integreer het in je dagelijks leven, ik help je op weg met deze 7 tips! 

 

Note: Ga spelen met de tips die je aanspreken of waarvan je voelt dat je er echt deugd van zou hebben. Als je er nu al tegenop ziet om ze uit te voeren, dan zal je het niet lang volhouden en that doesn’t make sense :D! Doe het vooral op je gevoel, gebruik je creativiteit en maak er een leuk en persoonlijk ritueel van! 



  1. SAFEPLACE 
    Ga op zoek naar jouw persoonlijke safeplace! Waar voel jij jou het meest op je gemak en kan je ongestoord je ding doen? Zorg ervoor dat je tijdens je meditatie niet gestoord kan worden door je smartphone, huisgenoten of dieren. Maak het gezellig voor jezelf :D!

  2. CHILL PANTS TIME
    Ow yeah, zeg maar doei aan je spannende jeans of krappe schoenen. Mediteren doe je het best in losse kledij! Die extra spanning kan je wel missen. Ook pas je best je kledij aan de temperatuur aan, zorg ervoor dat je warm genoeg hebt zowel binnen als buiten. 

  3. TIMING 
    21 dagen is de ideale periode om een nieuwe gewoonte aan te leren. Kies een vast moment en plan het in je agenda. Tijdens je middagpauze, bij het opstaan of wanneer je gaat slapen zijn goede momenten. Zet je timer aan en kies een leuk deuntje waarmee je uit de meditatie wil komen.

    Week 1: 5 minuten per dag 
    Week 2: 10 minuten per dag 
    Week 3: 15 minuten per dag

    Vind je 10 of 15 minuten teveel? Blijf dan gewoon bij 5 minuten. Beter 5 minuten dan geen minuten :-)! 

  4. LICHAAMSHOUDING
    Kies voor een zittende houding in kleermakerszit, neem er eventueel een kussentje bij om op te zitten, dit zorgt voor meer ruimte in je heupgewricht. Is dit te lastig? Ga op een stoel zitten en plaats je voeten op de grond of ga neerliggen op een yogamatje. Het is belangrijk om contact te hebben met de grond en een aangename lichaamshouding aan te nemen die open en vrij is #bowspringstyle, zodat ontspanning toegelaten kan worden en levensenergie vrij kan stromen. 

  5. SLUIT JE OGEN 
    Je ogen sluiten en je aandacht naar binnen richten, dat is dapper! Als je begint met mediteren is het soms aangenamer om je ogen te sluiten, zo wordt je niet afgeleid van prikkels uit je omgeving. Maar je kan ook mediteren met je ogen open als je dit fijner vindt, plaats je ogen op de horizon en focus je bijvoorbeeld op een punt in de verte.  

  6. ADEM 
    Wanneer onze gedachten een beetje shaky zijn, hebben we altijd de stabiliteit van onze adem om terug te komen naar het moment, waar onze gedachten ons altijd proberen van weg te brengen… Rust, stilte, ruimte. Het bewust volgen van je ademhaling is de meest doeltreffende en beoefende meditatietechniek. Focus op je ademhaling en volg het natuurlijk ritme van je ademhaling, zonder dat je deze wilt veranderen. Als je wordt afgeleid door je gedachten, merk het op, wees lief voor jezelf (heel belangrijk) en keer terug met je focus naar je ademhaling. Het is normaal dat dit regelmatig voorkomt, blijf rustig en keer steeds weer terug naar je adem. You go! 

  7. GELEIDE MEDITATIE 
    Vind je de stilte TE stil? Of heb je het moeilijk om je aandacht erbij te houden, probeer dan eens een geleide meditatie uit. Het helpt je om minder vast te zitten in je gedachten en zorgt voor een diepere beleving. Met deze gratis Check-in Meditatie gids ik jou naar meer ontspanning in je lichaam en rust in je hoofd, klik hier. Ideaal om je meditatie avontuur mee te beginnen!

 

Laat mij zeker weten hoe deze tips jou kunnen ondersteunen of heb je vragen? Laat mij een berichtje na via [email protected]

 

Stay wild - be naturally you!

 

Thank you, 

Sara. 



Close